Insändare- Visst är det tjänstemän som styr

Tomas Kronståhl skriver den 12 januari att ändringen av logotypen är en demokratifråga. Om så är fallet, varför följer du inte kommunallagen? I femte kapitlet § 36 står det att motiveringen till ett beslut om återremiss ska bestämmas av de ledamöter som begärt återremiss. I motiveringen ville vi ha ett förslag där murkronan finns kvar. När kommunstyrelsen hade ärendet i december så fanns det inget förslag på vapen med krona. Tjänstemannen med ansvar för detta har inte gjort något.

Formuleringen i protokollet känns inte överensstämmande med den diskussion som föregick återremissen. Där borde justerarna varit mer observanta.

Men Tomas Kronståhl skriver att det inte finns några krav på att beslut i kommunfullmäktige ska verkställas av tjänstemännen. Tomas ställer sig alltså över kommunallagen. Sedan förstår alla i oppositionen att majoriteten kan vinna i kommunfullmäktige nästa gång. Men vi ville ändå se ett nytt förslag som skulle kunna antas av alla partier.

Tomas skriver också att de som vill förändra och utveckla kan rösta ja till ny grafisk profil. Vi andra betraktas som gammalmodiga och bakåtsträvare. Jag tycker att utvecklingen av samhället kräver många större och viktigare beslut än en ny grafisk profil.

Ett annat beslut som visar att tjänstemännen styr är behandlingen av vår motion om enklare återvinning. Vi skrev den i september 2015, fick bifall i mars 2016 och sedan har inget verkställts. I april 2017 ställde jag en fråga till Akko Karlsson i miljöpartiet. Varför händer inget? Jag fick inget svar på själva frågan utan bara vilka andra alternativ till insamling av avfall som är på gång. Akko sa också att den som köper hem större föremål får också se till att det gamla återvinns oavsett man har bil eller inte.

Några veckor före jul kom miljöalmanackan från Västervik Miljö och Energi AB hem till alla hushåll. Där finns ingen text eller några datum för enklare insamling av sopor för dem som bor i stan och inte äger någon bil. Därför ställde jag frågan i kommunstyrelsen till Per Allerth. Svaret jag fick är att det är omöjligt att genomföra. Medborgarna i stan skulle missbruka möjligheten att slänga grovsopor, så det skulle krävas vakter dygnet runt. Detta system har fungerat i Linköping. Trots ett ja i kommunfullmäktige så säger det kommunala bolaget nej och ingen i majoriteten protesterar mot deras ovilja att verkställa beslut.

Visst styr tjänstemännen men det är kanske med Tomas Kronståhls goda minne.

Mariann Gustafsson