Vatteninterpellation

Kommunalrådet Tomas Kronstål

Angående vattenförsörjningen i Västerviks kommun.

Vi vet med breda forskningsresultat att klimatet inte kommer att var lika stabilt. Dessutom kommer vintrarna att bli varmare, vilket vi verkligen har sett i år. Nederbörden kommer att ske under främst vinterhalvåret och mindre nederbörd kommer under sommaren.

Kommunen har beslutat om en strategi kring vattenuttag vid Edsåsen eventuellt och det är bra.

Verkligheten kring att exploatera en sådan vattentäkt är att det kommer att ta tid beroende på undersökningar, upphandlingar, vattendomar, överklaganden m.m.

Det enda säkra man kan säga är att det kommer att ta tid oavsett om det går på räls eller stöter på olika motstånd.

Intill dess vill vi belysa ett antal frågeställningar:

Vad är strategin för att hushålla med vattnet?

Arbetar man med olika modeller för att stoppa läckaget och hur?

Önskan om att förändra vattendomen, med högre vattenuttag ur Hjorten, har tydligen dragits tillbaka. Av vilket skäl sker detta?

Hur hanteras sparsamheten kring vårt viktigaste livsmedel vattnet samtidigt som vi är beroende av inkomsten från vattnet? Det blir ju lite motsägelsefullt.

Hur ska konsumtion för bevattning kunna hållas nere med tanke på andra tillgängliga vattentäkter i närområdet.

Hur hanteras algblomningen vid Hjortenverket med tanke på smakförädringar av dricksvattnet?

Har man tänkt tanken att fylla våra reservoarer Hjorten och Vångaren med än mer vatten för att trygga vattentillgången inför sommarhalvåret? Det kräver visserligen en förändring av vattendomen som tar tid. Erfarenheten från Yxern var ju att det är lättare och snabbare att få en tillfällig förändring av vattendomen.

Det blev många detaljfrågor men vilken strategi gäller just nu?

För Vänsterpartiet/ Leif Svensson 2018-01-12