Debatt kring Södra infarten

Lennart Brewitz

Välkommen i spelet!

Du skriver att Södra infarten inte ska byggas med medel som ska gå till infrastruktur såsom till skola, barn och äldreomsorg. Det har vi sagt hela tiden samt även lagt till uppdatering av tätorternas vatten- och avloppssystem bl.a..

Du ställer frågan om Tomas Kronstål är med i ett parti och med anledning av detta får du samma fråga? Den 2/2- ställdes en fråga till partierna i Västervik kring Södra infarten och inget parti svarade.

I Dagens Eko idag spådde bilförsäljarna en uppgång av bilförsäljningen flera år i rad och en sänkning 2024 och det ligger väl i intresseorganisationens linje. Dock var det bara 30% av Västerviks företagare, som var entusiastiska över en södra infart och det senare refererades i VT från ett företagsmöte med ledningen i kommunen. Heder åt dessa 70% företagare.

Klimatet kommer att stressa vår jord och stressnivån ökar ju längre vi dröjer med att vidta radikala förändringar. Att vid detta tillfälle investera i en tidsvinst på 3-4 minuter genom en S.I. är kontraproduktivt för klimatet ur flera synpunkter.

Vi måste vara smarta och aktualisera våra planer såsom en S.I., som aktualiserades efter Västerviksbranden 1959 och den har pyrt sedan dess men är i dagens läge allra minst aktuell. Det fanns en tid då Trafikverket sannolikt hade betalat den.

Vi är ur nödsynpunkt tvingade att tänka nytt och aktuellt såsom förre Moderate riksdagsmannen och senare M:s eu-parlamentsledamot Anders Wijkman säger, i Jens Holms nyutkomna bok ”Om inte vi, vem?”, kring klimatet. A.W. säger ”Jo, det där är ett dilemma. Jag börjar mer och mer tycka att det är något i grunden fel med ekonomin, med kvartalsrapporterna, med 90% av patent som inte används, att man fokuserar på kortsiktig vinst och inte på att rädda planeten.” Anders Wijkman numer (Kd) arbetar tillsammans med Jens Holm(V) i Miljömålsberedningen och det är vid ett av mötena i denna beredning som korrespondensen utspelar sig. A. W. säger även att det ligger något ohållbart i hela systemet.

Det finns en tendens att vi inte lyssnar på forskningen och journalistiken i dagens samhälle och det är riskfyllt. Är deras information för mörk eller misstror vi den för att det krävs för mycket av oss. Det är i dessa tider lätt att välja en ledare, som förtränger forskning och journalistik pga föregående och det ser vi exempel på i världspolitiken, som stundtals styrs enkelt och snabbt på sociala medier i ständiga rotlösa tyckanden. Tyvärr tycks det finnas alltför många av samma karaktär i Västervik.

För Vänsterpartiet 2017-12-12

Leif Svensson