Vänsterpartiet fyller 100 år

Vänsterpartiet gör skillnad

Det är nu hundra år sedan Socialdemokratiska Vänsterpartiet bildades. Hungerupproren i Sverige 1917, inte minst det i Västervik, inspirerade människor att tänka radikala tankar om demokratiska rättigheter för alla: rösträtt, arbetsrätt, rätten att äta sig mätt. Socialdemokratiska Vänsterpartiet uppstod ur denna folkrörelse som spelade en stor roll i att förvandla Sverige till en modern demokrati.

Var är vi idag? Vänsterpartiets mål nu som då är ett allt mer jämlikt samhälle. Vi vill ha en ekonomi som är bra för alla, inte bara för de rikaste. Miljön och människorna ska gå före kortsiktiga avkastningskrav, inte tvärtom. Vi tror, som allt fler idag, att ett ökat gemensamt ägande och ett mer effektivt utnyttjande av våra resurser skulle ge oss bättre chanser att klara av miljöproblemen och de sociala orättvisorna.

Vi ger gärna några konkreta exempel på vad vårt parti åstadkommit på senare tid:

I rikspolitiken har Vänsterpartiet förhandlat med regeringen och kompletterat budgetpolitiken med ett antal viktiga punkter, bland andra billigare läkemedel till barn, fri hälso- och sjukvård till äldre, fri tandvård för yngre upp till 21 år, 10 miljarder till välfärdssektorn och nu senast 500 miljoner till förlossningsvården.

I Västerviks landsting sitter vi i majoritet med socialdemokrater och miljöpartister. Tillsammans med landstingspersonalen har vi arbetat för att göra varje dag lite bättre. Genom detta förhållningssätt har vi hamnat mycket högt vid öppna jämförelser med andra landsting. Vi är dessutom ett av de få landsting, som inte har några skulder trots att vi investerar och moderniserar vår vård fortlöpande utan att låna en enda krona. Kronan på verket var, när Västervik utsågs till Sveriges bästa mellanstora sjukhus i år. Och vi kan fortfarande göra varje dag lite bättre…

Lokalt har vänsterpartiet bedrivit valrörelse sedan senaste valet och därigenom producerat många frågor, interpellationer och motioner. På de platser där vi varit representerade har vi initierat och deltagit mycket aktivt i en konstruktiv kommunpolitik. Fira vår 100-års dag genom att gå med i ett aktivt parti, som gör allt för att stärka och utveckla vår demokrati. Vänsterpartiet gör skillnad!

För Vänsterpartiet 2017-05-13 Leif Svensson, Nanna Walderhaug och Andreas Wallin