Interpellation om trafiken på Hamngatan

Vi har ett antal byggnader av riksintressen i Västervik och de är framförallt belägna utmed Hamngatan och Båtsmansgränd. Byggnaderna och deras historia har tidigare dragit många besökare och kommer sannolikt i framtiden att dra ännu fler besökare eftersom turister idag vill ta del av en levande historia. Många byggnader ”sanerades” bort under städdecennierna 1950-60-talen och under 1970-80-talen kom eftertänksamhetens kranka blekhet. När det var som värst ville man bygga en väg utmed vattnet på vattensidan av Hamngatan.

Problemet med trafiken finns kvar än idag och har fördjupats ännu mer eftersom motortrafiken på Hamngatan har ökat, vi har fler motorfordon/capita och bebyggelsen på Norrlandet har ökat

Nu anser vi att området utmed Hamngatan rymmer en betydande potential för besöksnäringen förutom att vi har ett ansvar att vårda dessa byggnader av riksintresse. Vid kontakt med samhällsgeograf trycker vederbörande på att liknande intressekonflikter måste lösas genom samrådsförfarande d.v.s. vilka lösningar finns och vilken är bäst för folkflertalet på längre sikt?

Förutsättningarna är att vi inte ska hämma centrumhandeln mer, vi ska ta ansvar för byggnader med riksintresse, kommunikationen med bebyggelse på området inom norra stadsdelen och Norrlandet måste upprätthållas och gång- och cykeltrafiken från norra stadsdelarna till Norrlandet måste fungera och vara trafiksäker.

Vi i Vänsterpartiet ställer frågan

Vilken plan finns för trafiken utmed vattnet från Lilla Strömmen till Hamngatans slut vid f.d. båtmacken?

9 kommentarer till Interpellation om trafiken på Hamngatan

• Har nästan bara fått tummen upp av arbetskamrater och vänner och övriga Västerviksbor för förslaget jag la till KF-mötet i Överum ang Hamngatan. Se sista punkten i protokollet. Hoppas nu är med på tåget ang detta
    kära vänsterpartister i Västervik?

• Vad vill ni veta ang trafikmätning? Det har ju varit flera st. Jag har flera förslag på G som jag ämnar lämna in som medborgarförslag. Detta är bara början. Det händer så oherhört mkt nu över hela landet el över hela världen. Är lite ledsen för att satsingarna på bilismen är så oherhört mycket mer. Nu ser vi fina beläggningar lite överallt i stan och inget på dom mkt dåliga cykelvägarna. Hur kan det komma sig? Varför inte vända på steken att cykelvägar/banor får den stora kakan med pengar så kommunens drift-enteprenör kan göra ännu mer? Visst skulle det vara bra om det vore verklighet med ” Välkommen till den vackra vänliga cykel-staden VÄSTERVIK ”

• Hej, Det är kommunledningen som lovat att de ska göra en mätning av trafiken och vi kommer att ligga på de och driva frågan när de presenterar sitt resultat.

Tyvärr är ju bilismen norm i vårt samhälle idag, men man får hoppas att klimatförändringarna kommer att driva politiken mot ett mer hållbart samhälle. Vi hoppas att du får en bra respons på dina förslag, ett bättre utbyggd cykelnätverk har vi drivit länge i kommunen och nationellt.

• Ang Mariannes kommentar sist i KS ang dom som bor på landet så kan jag inte riktigt förstå vart hon vill komma?

• Hej Göran, vilken kommentar tänker du mer specifikt på?
          /Admin

• Just det hon sa när jag frågade församlingen om.nån ville fråga nåt. Hon sa nåt i stil med att hon bodde på landet och hade svårt hitta p-plats när hon kom till stan. Varför inte fråga henne själv?